Artiklar / Dropship

Bokföra dropshipping – tips och tricks

Dropshipping är en logistiklösning för e-handlare som gjort det enkelt för många att driva företag utan krav på större investeringar. Men hur ser egentligen bokföringsregler och skatter ut när det kommer till dropshipping?

Sveredo Publikation / 2021-06-04

En kvinna signerar en paketleverans

Dropshipping innebär att sälja en vara som skickas direkt från en tredjepartsleverantör. Fördelen med det här är att eliminera behovet av ett eget lager och hanteringen av detta.

Genom att säljarens leverantör skickar varan direkt till slutkunden kan säljaren fokusera på marknadsföring, produktbeskrivningar, kundtjänst m.m. 

Vid traditionell e-handel behöver en säljare ha ett relativt stort lager av varor för att kunna erbjuda korta leveranstider. Dropshipping kan idag erbjuda korta leveranstider och ett stort produktutbud. Det gör också att dropshipping är enkelt att dra igång för många hemifrån.

Eftersom en relativt novis företagare kan starta dropshipping ställer det krav på en uppfräschning av de regler som gäller för bokföringsskyldiga i Sverige.

Starta dropshipping?

Att starta en online dropship butik kan något simplistiskt förklaras med nedanstående steg.

Hur tar du emot betalningar i din dropshipping butik?

Eftersom dropshipping i normalfallet bedrivs från en webbshop kan det vara bra att få bra koll på hur betalflödet ser ut och de till att det stäms av och kan skickas direkt till bokföringen.

Integration mellan Fortnox och WooCommerce

Fortnox erbjuder integrationer med välkända plattformar för webbshopar såväl som integrationer med populära kortinlösare på nätet. Det går alltså utmärkt att automatisera det mesta av de transaktioner som går från webshopen till bokföringen.

Det finns integrationer mellan WooCommerce och Fortnox och WooCommerce är en av de mer populära plattformarna att ha vid dropship. Vi kan antingen hjälpa er med att komma igång med den färdiga integrationen till Fortnox eller så utvecklar vi en ny plattform mellan Woocommerce och Fortnox. Det får behovet avgöra.

Betalning med Stripe eller Paypal

Erbjuder du betalningar via Stripe eller Paypal kan du få över dessa till både Fortnox eller Visma eEkonomi med en integration. Då sparar du mycket tid på avstämning mellan system – och kan smidigare hålla bokföringen ajour och därmed veta hur företaget presterar ekonomiskt.

Det som ger upphov till komplexitet vid bokföring av Stripe och Paypal kan vara framförallt:

  • Olika momssatser
  • Valutakursdifferenser
  • Vad är förskott och vad är levererat?

Allt det här sätter vi upp rutiner och systemstöd för så att det blir smidigt, effektivt och förståeligt. Det är många som krånglar in sig i de här bokningarna vilket gör bokslutet till ett rent helv* att reda ut senare – det kan de flesta konsulter skriva under på.

När det kommer till bokföring av Stripe och Paypal är det enklast att göra rätt från början.

Betalar du leverantören med kort?

Dropshipleverantörer i Kina som Aliexpress med flera tar kortbetalning. Du kommer därför i din verksamhet ha en betydligt högre andel korttransaktioner än säljare som köper in lager mot faktura.

Ditt system behöver därför ha bra bankintegration och stöd för import av banktransaktioner. Då blir det betydligt enklare att jobb också med dina utbetalningar/inköp.

Bankintegration Visma eEkonomi och Fortnox

Både Visma eEkonomi och Fortnox har bra bankintegrationer med flertalet storbanker. Om din bank inte finns med som färdig integrationen erbjuder eEkonomi den bättre lösningen. I eEkonomi kan du importera en vanlig csv fil som bankkontoutdrag vilket därmed utökar stödet till i princip alla banker i Sverige. Fortnox har ingen sådan funktion som fungerar bra nog.

Fortnox funktion för bankavstämning är trubbig och visuellt oinbjudande att jobba med så där föredrar vi traditionell hantering, kanske rentav med hjälp av Excel. Kopplar du å andra sidan på bankintegration så slipper du den hanteringen också.

Om skribenten

Sveredo är en digital redovisningsbyrå med en 360 graders vy över din ekonomi. Vi erbjuder en komplett ekonomilösning för små- och medelstora företag.

Relaterad läsning