Artiklar / Webshop

Öppna webbutik – en enkel guide

Går du i tankarna på att öppna en webbutik eller e-handel? Läs en enkel guide innan du startar.

Sveredo Publikation / 2021-08-04

En man sträcker över ett paket beställt via internet

Innan du startar en webbutik

Förmodligen har du redan klurat på produkter du vill sälja eller åtminstone inom vilket område du tänker dig. 

Har du inte ännu valt en produkt behöver du börja med det. Här är några tips för att välja rätt produkt och marknad.

Välja produkt och marknad

De flesta produkter finns idag att köpa via nätet. Du kan hitta specialiserade e-handlare såsom (skruvbutiken, städbutiken) och mer generella e-handlare som fyndiq och amazon

Vilken typ av webbutik du startar blir därför beroende av vad för typ av produkter och marknad du väljer att ge dig in på.

Nischad eller generell webbutik

Det finns för- och nackdelar med båda varianterna. En specialiserad eller “nischad” webbutik skapar mer lojala kunder och du som butiksägare kan bygga ett nätverk runt produkterna på ett helt annat sätt. Det kan vara att du är en duktig cyklist som utökar verksamheten med en specialiserad reservdelsbutik. 

Skillnaden för en generell e-handel mot att starta en nischad webbutik är att du vänder dig till fler potentiella kunder. Det har fördelar genom att du inte begränsas i vilka produkter du tar in och du kan t.ex. haka på tillfälliga trender för vissa produkter (såsom fidget spinner!).

Nackdelen med en generell webbutik är i princip likt dess nackdelar. Du lär sälja få av fler artikelnummer vilket kräver mer systemstöd och bättre logistikhantering, ordermottagning m.m.

Komplettera din befintliga butik med en webbutik

Har du redan idag en butik eller ett tjänsteföretag som kan kompletteras med en webbutik är det absolut det bästa. Då har du redan produkterna, leverantörer, kunder och ett varumärke.

Ska du komplettera din befintliga butik med näthandel kan du med fördel fortsätta läsa i guiden för allmänna råd kring webbutiker.

Starta aktiebolag för din webshop

Jag rekommenderar alltid kunder att bilda ett aktiebolag när de behöver ett företag. Ett aktiebolag har stora fördelar och med sänkningen till 25 000 kr för aktiekapital är det få nackdelar i jämförelse med en enskild firma.

Internredovisning webshop

Din webbutik kan bedrivas i ditt nya aktiebolag eller som en del i ditt befintliga företag. Vill du ha bättre ekonomisk uppföljning bör du separera intäkter och kostnader i bokföringen mellan din butik och webbutik. Det är även fullt möjligt att internredovisa produktkategorier/kostnadsställen för ännu vassare ekonomistyrning.

Vanliga kostnader för en webbutik

De största kostnaderna är nästan alltid varor och personal. Därutöver finns några väsentliga kostnader du behöver planera för redan innan du startar din webbutik.

Marknadsföringskostnad på nätet

En webbutik lever helt och hållet på den trafik som genereras till hemsidan. Det kan likställas med en fysisk butik på en huvudgata kontra en bakgata. Högre trafikflöde ger potentiellt fler kunder.

På nätet har du flera möjligheter att nå dina kunder – men var uppmärksam för det kan bli kostsamt.

Sökmotoroptimering för webben

För de flesta är det viktigt att hamna högt upp på Google när någon söker på den produkt som säljs i webshopen. Om du tex. Säljer skor vill du placera dig så högt upp som möjligt när folk söker efter skor på Google. 

Att visas högt upp på Google kan åstadkommas på tre olika sätt.

  1. Köp sökmotoroptimering (SEO) från ett företag med gott rykte. De kan erbjuda länkar, artiklar, strategier m.m som hjälper dig hamna på förstasidan på Google. Räkna med en fast kostnad per månad för detta.
  2. Skriv egna artiklar inom ämnen relaterade till de produkter du säljer. Se till att det faktiskt är frågor folk har om produkterna och ta även reda på hur hård konkurrensen är på Google för sökorden.
  3. Köp Google Adwords annonsering. Det är en egen vetenskap i sig numera att annonsera på Google men kortfattat innebär det att du betalar per klick men garanteras en plats högre upp i sökresultatet till följd av det. 

Andra trafikkällor kan också vara annonsering via sociala medier såsom Facebook, Instagram eller Linkedin. 

Var du väljer att annonsera är nog så viktigt när det kommer till att starta en webbutik. Har du bildvänliga produkter såsom kläder eller inredning är Instagram ett givet alternativ då det upplevs naturligt i ett sådant flöde.

Har du mer nischade produkter tex mot en bransch behöver du ta reda på var dessa kunder surfar någonstans. Kanske rentav den lokala pressen är rätt kanal för dig.

Kostnader för marknadsföring

Trafik är A och O för en digital närvaro idag. Konkurrensen är benhård så stort engagemang behöver läggas på att driva trafik till din webshop. Åstadkom en bra fördelning mellan betald trafik och “organisk” trafik (gratis) så ökar dina marginaler. Det finns i förlängningen annars en stor risk att din lönsamhet inte håller då det mesta äts upp av betalda klick in i din webbutik.

Bokföring i din webbutik

Oberoende av vilken webshopsplattform du väljer kan vi absolut hjälpa dig med all bokföring i din webshop. Det innebär att vi ser till att intäkter, kostnader, returer, betalningsmetoder m.m stämmer med huvudbokföringen som vi tar hand om.

Om du precis dragit igång med din webbutik är det ett utmärkt tillfälle att ta in en byrå som förstår ekonomin i din bransch. Då kan du fokusera på att driva din webbutik och låta oss ta hand om redovisningen. Det här gör vi till en fast månadskostnad så du vet exakt vad som blir gjort och hur mycket det kostar.

Har du fler frågor om att starta en webbutik är du välkommen för konsultation – det finns alltid något vi kan hjälpa till med.

Om skribenten

Sveredo är en digital redovisningsbyrå med en 360 graders vy över din ekonomi. Vi erbjuder en komplett ekonomilösning för små- och medelstora företag.

Relaterad läsning